Stypendium Prezesa Rady Ministrów dla Mai Jachyry
7 grudnia 2023 roku w Sali Kolumnowej im. Ojców Niepodległości Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego wręczono dyplomy Stypendystom Prezesa Rady Ministrów oraz...
Dwujęzyczność to termin pochodzący od słowa bilingwizm oznaczający umiejętność komunikowania się za pomocą dwóch języków. Polega ona na wykorzystaniu wszystkich sprawności językowych w języku ojczystym i obcym, jak również częstym stosowaniu zamiennie tychże języków w różnych sytuacjach podczas komunikacji.
Z pewnością każdy na samym początku procesu nauki języka zastanawia się, czy jest to w ogóle możliwe i zadaje sobie pytanie jak długo czasu i wysiłku należy poświęcić aby dojść do perfekcji. Odpowiedź jest prosta, przyswajanie języka obcego a nawet wielu w tym samym czasie jest możliwe pod warunkiem, że jest się zdeterminowanym, regularnym w pracy a przede wszystkim ma się odpowiednie wsparcie metodyczne i merytoryczne, które przyśpiesza i ułatwia ten proces. Nauka języka nie polega jednak tylko na nauce samego języka, ale korzystaniu z niego w chwili uczenia się a nie po zakończeniu tego procesu. Dlatego też metoda zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego wydaje się być kluczem do sukcesu. Termin ten pochodzi od CLIL – Content and Language Integrated Learning - metody utworzonej przez Davida Marshala oraz Anne Maljers w 1994 roku, których celem było podkreślenie potrzeby praktycznej bardziej niż teoretycznej nauki języka. Metodę CLIL uznano za priorytetowy projekt dla sektora edukacji , co więcej jest ona promowana i wspierana przez Komisję Europejską.
Rewelacyjnym rozwiązaniem połączenia nauki języka z różnymi przedmiotami jest wykorzystanie energii i zaangażowania młodych ludzi w celu tworzenia nowych możliwości dla ich rozwoju. Język obcy jest dzisiaj narzędziem pracy i nauki a przede wszystkim pozwala młodym ludziom swobodnie funkcjonować w świecie otwartych horyzontów i bezustannego rozwoju.
Zalety dwujęzyczności:
- rozwija zdolności komunikacyjnych
- poszerza zainteresowania , wiedzę i horyzonty
- buduje pewność siebie poprzez zrozumienie i wiedzę
- zapewnia praktyczny kontakt z językiem obcym
- wzmaga motywację i chęci do nauki
- proponuje różnorodność przy pracy na autentycznych materiałach
- jest pomocne w rozwinięciu precyzji i szybkości podejmowania decyzji
-usprawnia pamięć, koncentrację, bystrość umysłu oraz sprawność w rozwiązywaniu kwestii matematycznych i łamigłówek
- powoduje zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy
Badania naukowe potwierdzają, iż dla młodych ludzi nauczanie dwujęzyczne staje się bardzo szybko naturalnym sposobem komunikowania się. Uczniowie zostają „zanurzeni” w języku obcym, ponieważ jest to dla nich przygoda. Język obcy staje się narzędziem poznawania wiedzy z innych przedmiotów a dodatkowo stanowi atut, jakim jest możliwość kontynuacji nauki w języku obcym w kraju i zagranicą oraz zapewnia lepsze perspektywy pracy w przyszłości.
Magdalena Bobowska
koordynator kształcenia dwujęzycznego
w Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi
i w Gimnazjum Dwujęzycznym w Boguchwale
Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. więcej informacji
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.